perjantai 28. elokuuta 2015

Rekiretki ja pinkki kuula

Eka salitreeni Energy Puls Wellness Center*issä on nyt takana. Tai oikeastaan se ei ollut oikein kunnon treeni vielä, vaan saliohjelman läpikäynti, sillä sen verran tuo flunssa teki tehtäviään. Vielä ei arvannut oikein kovaa riuhtoa. Alkulämmittelyssä jo keuhkoputki ilmoitti olemassaolostaan yskimisen myötä. Toivottavasti ensi kerralla sitten jo kunnolla.

Kävimme kuitenkin ensin läpi sitä minun syömistäni. Aiemminhan olen elänyt kahvilla ja voileivillä sekä syönyt tavallisesti vain yhden lämpimän ruuan päivässä, joka sekään ei aina ole ollut kovin terveellinen. Nyt sain eteeni ruokaohjeet, joiden mukaan alan syödä paljon aiempaa enemmän ja säännöllisemmin. Tarkoitus on, että kroppa oppii ottamaan ruokaa vastaan, oppii käynnistämään aineenvaihduntani ja saa samalla kaiken tarvitsemansa polttoaineen.

Kehonkoostumusmittaustuloshan oli melko hyvä, joskin pitää ottaa huomioon, että testauspäivä oli helteinen ja olin syönyt sinä päivänä tosi vähän. Tuolloin tehty mittaus kuitenkin kertoi, että painoni oli vain 57 kg ja kehon rasvaprosentti oli 27.1. Viskeraalinen rasva oli 4, joka tarkoittaa siis sisäelinten ympärillä olevaa rasvakertymää. Viitearvoväli tuon viskeraalisen rasvan kohdalla on 1-12. Lihasmassan määrä kuulosti minusta vähän yllättävältä. Se oli 39,5 kg. Graafisesti se sijoittui terveen lihasmassaviitealueen keskivaiheille. Yleisestikin kaikki tulokset olivat "vihreällä alueella". Hauskimmalta kuitenkin kuulosti se, että kehon metabolinen ikä oli sen 26 vuotta, jonka jo testin jälkeen teille kerroinkin. Ai niin, testi tehtiin Tanita SC330 -laitteella.

Testi siis antoi vähän suuntaa sille, miten kehoni toimii, mutta nyt siihen pyritään vaikuttamaan liikunnan lisäksi ruokailutottumusten muutoksilla. Personal trainerini tekemät ohjeet vaikuttivat ihan mukavilta, sillä listalla tuli esiin tosi paljon minulle mieluisia syötäviä. Hän oli ottanut myös tosi hyvin huomioon aiemmat tapani, enkä koe siirtymistä uuteen mitenkään vastenmielisenä. Hän oli osannut "lukea" minua taitavasti, sillä uusi ruokavalio antaa minulle paljon vaihtoehtoja ja jopa niin, etten ehkä ole heti vaikeuksissa sen kanssa.

Aamulla pitäisi opetella juomaan vettä sekä syömään aamupalaa ja se varmasti on aluksi hiukan haastavaa. Olenhan tähän asti vain juonut pari mukillista kahvia. Nyt pitäisi kaikessa aamun tohinassa (aamu-uninen äiti ja neljä lasta kouluun ja eskariin...) ehtiä ja muistaa syödä. Listalla on valittavana onneksi kaikkea hyvää eli smoothie höystettynä superfoodeilla ja proteiinilla, kaurapuuroa, raejuustoa, paljon marjoja jne. Ja saan minä sen kahvinikin juoda, mutta sokerista pitäisi opetella eroon.

Lounaalla on tullut yleensä syötyä ne ällöttävimmät ruuat, kun olosuhteet vievät aivan liian usein pikaruokien ääreen. Ja uskomattoman hyvin on nyt uudelle lounaslistallekin saatu mielekkäitä syömisiä. Lihaa ei tarvitse hylätä ja kanaa tai fetaa syön mielelläni, samoin erilaisia kaninruokia. Päivällinen siis sujuu varmasti myös, kunhan tähän rytmiin pääsee sisään. Väli- ja iltapalat vaikuttavat tässä vaiheessa ihan herkuttelulta, sillä pidän rahkoista, pidän kananmunista, pidän marjoista, hedelmistä. Raejuustoa on helppo lusikoida, samoin rouskuttaa vaikkapa porkkanaa.

Lisää opeteltavaa on sitten siellä kuntosalin puolella. Eilen harjoittelin lähinnä eri liikkeiden oikeita tekniikoita ja yritin sisäistää pt:n suunnittelemaa kokonaisuutta. Ohjelma vaikutti ihan mukavalta, joskin tietysti haastavalta. Mutta eihän siitä ollut tarkoituskaan tulla mitään "vähän sinnepäin"-treenaamista. Kunhan pääsen tekemään ohjelman läpi ensimmäisen kerran kunnolla, nähdään varmaan vähän vielä paremmin, että vaatiiko se vielä viilausta. Ohjelmaa toki päivitetään tarvittaessa muutenkin matkan varrella, mutta alku on nyt suunniteltu ja sovittu.

Lämmittelyn jälkeen aloitettiin rekiradalla ja siitä päästiin kahvakuulien pariin, joita käytettiin mm. sumotyylisissä maastavedoissa. Tykästyin erityisesti siihen pinkkiin kuulaan. Liekö syynä se väri vai keveys... Prässättyä tuli sekä rintaa että jalkoja. Prässissä tosin taisi olla korvien välikin. :)

Lopuksi tietysti venyttelyt. Ja kunhan pääsen tuohon ohjelmaan kunnolla sisälle, osaan kertoa teille jo tarkemmin sarjoista, kiloista ja niistä hienoista liikkeiden ja laitteiden nimistäkin. Salikonkarit siis malttakoon, nyt on keltanokka raportoimassa!

Tunnelma oli hyvä. Aaltopituus on personal trainerin kanssa sama. Oli myös tosi hieno huomata salilla vallitseva "henki". Ohimennen sain huomata, kuinka kummasti treeniään tekevä nainen puristi vielä vähän itsestään lisää, kun häntä ohimennen tsempattiin!

PS. Minua on tässä pari päivää mietityttänyt kovasti muutamat asiat, joista olen lukenut toisten bloggaajien kirjoituksia. Saatanpa ottaa osaa kuumaan keskusteluun vielä myöhemmin...


* Tämä oli kaupallinen yhteistyöpostaus. Yhteistyöyritykset tukevat projektiani tarjoamalla tilojaan ja palveluitaan käyttööni. *

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi, se on nyt tarkistettavana ja julkaistaan mahdollisimman pian.