maanantai 19. lokakuuta 2015

Kädet ylös. Eiku.

Maanantai-illan koittaessa pääsin vihdoin Pulsiin* kunnon treenin makuun. Miten hullulta tuntuu muuten se, kun vielä pari vuotta sitten olin sitä mieltä, että minähän en vapaaehtoisesti hikoile... ja nyt odotin jo kuin kuuta nousevaa, että pääsen sairastelun jälkeen salille. Kävin lounaallakin Lounasravintola Gomeessa* juuri siksi, että olen varmasti illalla energinen. Muutosta on siis tapahtunut.

Ihan sata lasissa ei vieläkään menty, mutta kyllä kädet ja yläkroppa sai kyytiä. Alkulämmittelyn jälkeen valmentajani yllätti minut aivan täysin, sillä tein elämäni ensimmäistä kertaa penkkipunnerrusta! Sehän on ihan äijien touhua! Tai niin minä luulin. Olin jotenkin odottanut totuttuun tapaan sitä laitteille menoa ja suoritusten tekoa erilaisissa vempaimissa, joten vapaat painot tulivat kyllä ihan "puun takaa". Eihän siihen nyt toki tangon lisäksi mitään lisäpainoja laitettu - olihan tuo miesten tanko jo itsessään sen 30kg ja siinä oli ihan riittävästi tekemistä. Suurin työ kuitenkin varmaan oli siinä kehon ja käsien hallinnassa, kun nyt ei ollutkaan sitä kuntosalilaitetta huolehtimassa liikkeestä ja sen suunnasta. Haastavaa siis, mutta aika kivaa. Eikä se nyt ihan vaan äijien touhua taida ollakaan. Olin ymmärtävinäni, että on niitäkin miehiä, jotka eivät saa edes tuota tankoa punnerrettua ja minäpä sain, monta kertaa.

Kuva Puls Power -salilta. Kuvaamo K - Katja Wallenius

Yllättävän hyvin koin suoriutuneeni tuosta tulikasteesta penkissä, mutta lisää oli tulossa. Seuraavaksi punnersin penkkiä vasten eli niin, että nojasin sellaiseen painonnostopenkkiin (tai mikä lie se oli) ja punnersin siinä ikäänkuin vinoasennossa, jalat lattiassa, kädet penkin reunalla. Lattiallahan punnerretaan vaakatasossa, mutta tuossa olin ehkä jossain 30-40 asteen kulmassa..? Viisaammat taas kertokoot miksi tuota punnerrusta sanotaan. :) Tuotahan voi tehdä ihan vaikka kotisohvan reunaa vasten, kokeiles!

Sitten mentiin perinteisempään alataljasoutuun. Sarjojahan muuten teen yleensä kolme ja toistojen määrä vaihtelee 8-15 välillä. Monta kertaa käy nimittäin niin, että viimeisessä sarjassa tuo kahdeksankin on ihan työn ja tuskan takana. Mutta tuosta alataljasoudusta. Se sujui ihan kohtuullisesti, mutta kun teet toisen salilla treenaavan kanssa vuorotellen samaa liikettä, tuntuu jotenkin samalla lohduttomalta sekä ärsyttävältä, kun itsellä on painoja esim. 20-25kg ja kaveri tulee sinun jälkeesi ja lisää vähintään 50kg enemmän vastusta. Äh. Kyllähän minä sen tiedän, että en voi millään kiskoa sitä moninkertaista painomäärää, mutta jotenkin tuo sisuunnuttaa. Nuo omat painot tuntuvat aivan surkeilta määriltä ja silti niidenkin kanssa on ihan täysi työ. Kiskoinpa oman suoritukseni kuitenkin niin, että lopussa meinasin hyytyä. Se riittänee.

Laitteilla tehdessähän tuo laite ohjaa liikerataa ja se on vasta-alkajalle ehdottomasti turvallisin tapa aloittaa. Vapailla painoilla tehdessä on hallittava oma keho aivan eri tavalla ja myös tekniikka on oltava siinä kunnossa, että ei tule vahinkoja. Maanantai-ilta osoitti tuon kehonhallinnan merkityksen aivan oivallisesti. Jo penkkipunnerruksessa huomasi sen, että koko kroppa on liikkeessä mukana. Ja pakkokin olla, muuten käy kylmät.

Yllätysten ilta jatkui, kun siirryin tekemään pystypunnerrusta käsipainoilla. Istuin penkkiin ja sain kaksi käsipainoa käsiini tarkoituksena punnertaa niitä pääni yläpuolelle. Tuossa käsipainot viedään sivulle hartioiden tasolle ja työnnetään ne siitä ylös niin, että yläasennossa niiden väliin mahtuisi oma pää. Olen joskus ajatellut, että mitä ihmettä niitä peilejä on kuntosaleilla joka puolella ja olen pitänyt niitä turhamaisten treenaajien itseihailun apuvälineenä, mutta nyt vedän ääneenlausumattomia sanojani takaisin. Niistä peileistä on oikeasti hyötyä, kun vapailla painoilla pyrkii tekemään liikkeen teknisesti oikein. Peilestä myös näkee, miten kroppa voi olla "toispuoleinen". Minä esimerkiksi olen aina ihan vinossa ja eri puolten voimatasokin tuntuu olevan hakusessa. Peilin avulla voi yrittää tasoittaa tilannetta.

Sitten tuli se ärräpäitten vaihe. Olisi pitänyt dipata. Ja juu, jos olisi ollut kyse sipsien dippaamisesta dippikastikkeeseen, olisin ollut aivan mestari, mutta ei. Nyt olisi pitänyt olla omien käsien varassa sellaisessa dippitelineessä ja nostaa siitä koko kroppa suorille käsille. Ei, ei sitten niin millään. Ei, vaikka jalkapohjien alla oli kuminauhat jeesaamassa. No, olihan tuossa jo käsiä ja varsinkin ojentajia ja rintalihaksia rääkätty jo hyvinkin, mutta niin otti päähän, kun tuo ei onnistunut, että kerpiileitä tuli suusta... En olisi halunnut antaa periksi, mutta kun käsissä ei potku riittänyt, niin se ei sitten riittänyt. Arvatkaas, näytänkö vielä tuollekin telineelle närhen munat... Näytinhän sille jalkojen ojentajavekottimellekin aiemmin.

Vielä jatkettiin eli ojentajapunnerrusta taljassa sellaisella narukahvalla sekä hauiskääntöjä. Nuo liikkeet ovat jo vanhoja tuttuja, mutta treenin lähetessä loppuaan alkoi nuokin tuntua jo aika kovilta. Ja samalla itsepiiskuriluonne nosti päätään, että periksihän ei anneta, vaikka mikä olisi. Vähän siinä jo viimeisissä hauiskäännöissä valmentaja joutui muistuttelemaan, että ei ole tarkoitus katkaista selkää... Kroppa koitti väkisin tehdä työtä niin, että taivutin itseäni liikaa taaksepäin. Treenataanpa siis tuokin paha tapa pois ennenkuin se ehtii alkaakaan.

Lopuksi vielä ylätaljavedot eteen ja homma oli paketissa. Tätä kirjoittaessa kädet ovat aivan hyytelöä, auton rattia oli kotiintullessa vaikea kääntää ja pää käy vielä niin kierroksilla, että mietin jo muistinko edes kaikki nuo liikkeet oikein tai kerroinko ne nyt oikeassa järjestyksessä..? Kädet ylös. Eiku. Ne ei nyt vaan nouse, ei vaikka yrittäisi. Kiitos, Jani!

Treeni oli tauon jälkeen tosi hyväntuntuista ja hinku jatkaa on kova. Seuraavalla kerralla ovat vuorossa jalat. Vatsa ja selkäkin saanee kyytiä siinä samalla. Taitaa Pulsin portaat tuntua taas Mount Everestiltä...

Hyvää syyslomaa kaikille niille, joilla sellainen loma on!



* Tämä oli kaupallinen yhteistyöpostaus. Yhteistyöyritykset tukevat projektiani tarjoamalla tilojaan ja palveluitaan käyttööni. *

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi, se on nyt tarkistettavana ja julkaistaan mahdollisimman pian.